top of page

ISO 9001 svépomocí (a s úsměvem)

Aktualizováno: 29. 1. 2022

Nastartovali jsme seriál pro ty z vás, kdo si chcete zavést systém řízení kvality sami.


Ráda bych vám přiblížila formou seriálu jednotlivé články standardu ISO 9001 a vysvětlila vám, co konkrétního si máte představit pod jednotlivými požadavky a na co si dát pozor. Nepochopení textu vede často k neshodám při auditech, kterým je věnován pravidelný Newsletter na LinkedIn s názvem Aby Audit nebolel. K jeho odebírání Vás zvu:



Na YouTube najdete každý měsíc nový díl seriálu ISO 9001 svépomocí, který bude vysílán živě na mém LinkedIn profilu vždy v níže uvedených dnech v 18h. Budete-li mít čas a chuť - zastavte se v uvedený čas na mém LinkedIn profilu a připojte se k cca 30 minutovému vysílání, které poběží na banneru za mou fotografií.


A o čem bude řeč?


19/11/2021: Úvodní díl: Představení ISO 9001

20/12/2021: Jaký zvolit postup?

20/01/2022: Kontext organizace (čl. 4)

21/02/2022: Vedení (Leadership) a závazek (čl. 5)

21/03/2022: Plánování (čl. 6)

20/04/2022: Podpora (čl. 7)

20/05/2022 Provoz (čl. 8)

20/06/2022: Hodnocení výkonnosti a Zlepšování (čl. 9 a 10)


Jak vidíte - máme to akorát do letních prázdnin :-)



Pojďme se s ISO 9001 blíže seznámit

(ať již formou videa nebo v textu níže)




Přepis do textu:


Jak vznikla ISO 9001

Když jsem se v roce 1980 narodila, tak místo toho, aby přišli sudičky, zformovala se komise ISO TC 176, která si ala za cíl vytvořit standard v oblasti řízení kvality, který by umožnil organizacím systematicky řídit kvalitu ať již ve výrobě tak i ve službách. A povedlo se jim to. I když je dnes více než 40 standardů v oblasti systémů řízení. Ale nejpopulárnější zůstává stále ta první, ISO 9001, kterou používají ve své praxi miliony uživatelů. Je výchozí normou a základním kamenem pro řadu sektorových norem např. IATF 16949 pro automobilový průmysl, EN 9100 v leteckém průmyslu nebo ISO 13485 pro výrobce zdravotnických prostředků.



Vývoj ISO 9001

Standard ISO 9001 poprvé zveřejnila v roce 1987 Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO), mezinárodní agentura složená z národních normalizačních orgánů více než 160 zemí.


Prochází pravidelnými revizemi v 5 letých cyklech:

  • 1987 první publikace,

  • 1994 první malá revize,

  • 2000 první velká revize,

  • 2008 druhá malá revize,

  • 2015 druhá velká revize.


Aktuální verze normy ISO 9001 byla vydána v září 2015. V červnu letošního roku prošel standard hodnocením způsobilosti. O tom zda projde revizí či zůstane nezměněn v Technické normalizační komisi TNK 6 aktivně jednáme. K tomuto tématu probíhá i celosvětový průzkum s termínem uzávěrky 1/12/2021. Zapojit se můžete i Vy: https://www.surveymonkey.co.uk/r/PT9PMZW

Účel ISO 9001

ISO 9001 specifikuje požadavky na systém řízení kvality (QMS). Organizace používají tuto normu k prokázání své schopnosti trvale poskytovat výrobky a služby, které splňují požadavky zákazníků a právních předpisů. Je to nejpopulárnější norma řady ISO 9000 a jediná norma této řady, podle které se mohou organizace certifikovat. Certifikací systému QMS můžete deklarovat, že dané požadavky plníte a prokázat tak, že jste způsobilí poskytovat kvalitní produkty a služby. Je to jednoznačný signál směrem k zákazníkům, ale i dalším zainteresovaným stranám.

Přínosem jejího použití v praxi je:

  • Vytvoření systému QMS a jeho lepší správa

  • Zvýšení spokojenosti zákazníků, managementu i zaměstnanců

  • Neustále zlepšování

  • Úspora nákladů

  • Možnost účasti v tendrech, kde je ISO 9001 požadavkem...

Pro koho je standard vhodný

Pro každou organizaci, jde o všeobecnou normu pro různě velké organizace z různých sektorů s různě složitými organizačními strukturami a procesy.

Každá organizace je jedinečná a tak by si měla vytvořit svůj jedinečný systém. Absolutně nedoporučuji kopírovat dokumentaci od jiné firmy s drobnými úpravami. Nebude to fungovat. Nemůže to fungovat.

Protože návrh a implementace systému managementu kvality organizace jsou ovlivňovány celou řadou faktorů jako např:

  • prostředím, ve kterém organizace funguje,

  • jejími měnícími se potřebami,

  • tím jaké má cíle,

  • skladbou poskytovaných produktů či služeb,

  • procesy,

  • velikostí, ale i majetkovou a rozhodovací strukturou...

Jaká je struktura ISO 9001?

Struktura ISO 9001 je v souladu s High Level Structure, jednotnou identickou strukturou systémových norem. Vedení stojí v centru PDCA cyklu a kolem něj si představte cyklus složený ze článků Plánování, Podpora a Provoz, Hodnocení výkonnosti a Zlepšování. To vše zasazeno do Kontextu organizace, tedy do podnikatelského prostředí.

Norma se pochopitelně dotýká všech principů managementu kvality tj.:

  1. Zaměření na zákazníka

  2. Leadership (vedení a řízení)

  3. Zapojení lidí

  4. Procesní přístup

  5. Neustálé zlepšování

  6. Rozhodování založené na faktech

  7. Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy

Příště bych ráda nastínila jak postupovat při zavádění ISO 9001 a pak bychom přešli rovnou k jednotlivým článkům normy. Vysvětlím jaké požadavky na organizaci klade, ale hlavně co se pod nimi skrývá v praxi a jak je uchopit.

Těším se opět na viděnou 20/12/2021 a poté od ledna do června vždy kolem 20.


Těším se!


Krásný den

Veronika Soukupová

+420 603 171 017







99 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page