Nastartovali jsme seriál pro ty z vás, kdo si chcete zavést systém řízení kvality sami.
Ráda bych vám přiblížila formou seriálu jednotlivé články standardu ISO 9001 a vysvětlila vám, co konkrétního si máte představit pod jednotlivými požadavky a na co si dát pozor. Nepochopení textu vede často k neshodám při auditech, kterým je věnován pravidelný Newsletter na LinkedIn s názvem Aby Audit nebolel. K jeho odebírání Vás zvu:
Na YouTube najdete každý měsíc nový díl seriálu ISO 9001 svépomocí, který bude vysílán živě na mém LinkedIn profilu vždy v níže uvedených dnech v 18h. Budete-li mít čas a chuť - zastavte se v uvedený čas na mém LinkedIn profilu a připojte se k cca 30 minutovému vysílání, které poběží na banneru za mou fotografií.
A o čem bude řeč?
19/11/2021: Úvodní díl: Představení ISO 9001
20/12/2021: Jaký zvolit postup?
20/01/2022: Kontext organizace (čl. 4)
21/02/2022: Vedení (Leadership) a závazek (čl. 5)
21/03/2022: Plánování (čl. 6)
20/04/2022: Podpora (čl. 7)
20/05/2022 Provoz (čl. 8)
20/06/2022: Hodnocení výkonnosti a Zlepšování (čl. 9 a 10)
Jak vidíte - máme to akorát do letních prázdnin :-)
Pojďme se s ISO 9001 blíže seznámit
(ať již formou videa nebo v textu níže)
Přepis do textu:
Jak vznikla ISO 9001
Když jsem se v roce 1980 narodila, tak místo toho, aby přišli sudičky, zformovala se komise ISO TC 176, která si ala za cíl vytvořit standard v oblasti řízení kvality, který by umožnil organizacím systematicky řídit kvalitu ať již ve výrobě tak i ve službách. A povedlo se jim to. I když je dnes více než 40 standardů v oblasti systémů řízení. Ale nejpopulárnější zůstává stále ta první, ISO 9001, kterou používají ve své praxi miliony uživatelů. Je výchozí normou a základním kamenem pro řadu sektorových norem např. IATF 16949 pro automobilový průmysl, EN 9100 v leteckém průmyslu nebo ISO 13485 pro výrobce zdravotnických prostředků.
Vývoj ISO 9001
Standard ISO 9001 poprvé zveřejnila v roce 1987 Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO), mezinárodní agentura složená z národních normalizačních orgánů více než 160 zemí.
Prochází pravidelnými revizemi v 5 letých cyklech:
1987 první publikace,
1994 první malá revize,
2000 první velká revize,
2008 druhá malá revize,
2015 druhá velká revize.
Aktuální verze normy ISO 9001 byla vydána v září 2015. V červnu letošního roku prošel standard hodnocením způsobilosti. O tom zda projde revizí či zůstane nezměněn v Technické normalizační komisi TNK 6 aktivně jednáme. K tomuto tématu probíhá i celosvětový průzkum s termínem uzávěrky 1/12/2021. Zapojit se můžete i Vy: https://www.surveymonkey.co.uk/r/PT9PMZW
Účel ISO 9001
ISO 9001 specifikuje požadavky na systém řízení kvality (QMS). Organizace používají tuto normu k prokázání své schopnosti trvale poskytovat výrobky a služby, které splňují požadavky zákazníků a právních předpisů. Je to nejpopulárnější norma řady ISO 9000 a jediná norma této řady, podle které se mohou organizace certifikovat. Certifikací systému QMS můžete deklarovat, že dané požadavky plníte a prokázat tak, že jste způsobilí poskytovat kvalitní produkty a služby. Je to jednoznačný signál směrem k zákazníkům, ale i dalším zainteresovaným stranám.
Přínosem jejího použití v praxi je:
Vytvoření systému QMS a jeho lepší správa
Zvýšení spokojenosti zákazníků, managementu i zaměstnanců
Neustále zlepšování
Úspora nákladů
Možnost účasti v tendrech, kde je ISO 9001 požadavkem...
Pro koho je standard vhodný
Pro každou organizaci, jde o všeobecnou normu pro různě velké organizace z různých sektorů s různě složitými organizačními strukturami a procesy.
Každá organizace je jedinečná a tak by si měla vytvořit svůj jedinečný systém. Absolutně nedoporučuji kopírovat dokumentaci od jiné firmy s drobnými úpravami. Nebude to fungovat. Nemůže to fungovat.
Protože návrh a implementace systému managementu kvality organizace jsou ovlivňovány celou řadou faktorů jako např:
prostředím, ve kterém organizace funguje,
jejími měnícími se potřebami,
tím jaké má cíle,
skladbou poskytovaných produktů či služeb,
procesy,
velikostí, ale i majetkovou a rozhodovací strukturou...
Jaká je struktura ISO 9001?
Struktura ISO 9001 je v souladu s High Level Structure, jednotnou identickou strukturou systémových norem. Vedení stojí v centru PDCA cyklu a kolem něj si představte cyklus složený ze článků Plánování, Podpora a Provoz, Hodnocení výkonnosti a Zlepšování. To vše zasazeno do Kontextu organizace, tedy do podnikatelského prostředí.
Norma se pochopitelně dotýká všech principů managementu kvality tj.:
Zaměření na zákazníka
Leadership (vedení a řízení)
Zapojení lidí
Procesní přístup
Neustálé zlepšování
Rozhodování založené na faktech
Vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy
Příště bych ráda nastínila jak postupovat při zavádění ISO 9001 a pak bychom přešli rovnou k jednotlivým článkům normy. Vysvětlím jaké požadavky na organizaci klade, ale hlavně co se pod nimi skrývá v praxi a jak je uchopit.
Těším se opět na viděnou 20/12/2021 a poté od ledna do června vždy kolem 20.
Těším se!
Krásný den
Veronika Soukupová
+420 603 171 017
#kvalita #qualitymanagement #quality #ISO9001 #ISO90012015 #riskmanagement #management #customerapproach #jakzavestISO
留言